Till dig som lärare

>>>LADDA NER & SKRIV UT LÄRARMATERIALET HÄR <<<

Vi hälsar dig och din klass varmt välkomna till Regionteater Västs föreställning Hopp och Hinder. Vi hoppas att ni får en givande teaterupplevelse tillsammans och att den kan inspirera er att reflektera kring de frågor som den väcker.

Vi hoppas att lärarmaterialet kan fungera som ett hjälpmedel i det fortsatta arbetet i klassrummet. Se det gärna som en början till ett gemensamt aktivt undersökande som ger plats åt nya idéer och upptäckter. Ni kan antingen välja att arbeta med alla delar som lärarmaterialet innehåller eller välja ut några.

Materialet innehåller bland annat ett förslag på en samtalsmodell samt en praktisk övning som du kan använda dig av för att diskutera föreställningen med din klass. Samtalsmodellen är en kort version av ”Prata Scenkonst”, som du i form av en broschyr får med dig vid föreställningstillfället. Den finns även digitalt: Prata Scenkonst.

Sedan följer några samarbetsövningar att göra med klassen som en del av efterarbetet till föreställningen. Vi har också samlat några förslag och underlag för eget kreativt skapande och pyssel som handlar om djur i allmänhet och hästar i synnerhet.

Längst bak hittar ni information om vilka vi är som har jobbat med att ta fram, samt vilka som kommer att besöka er, med den här föreställningen.

Har ni frågor kring föreställningen så är ni välkomna att kontakta mig.

Analys & samtal

Att samtala med klassen efter att ni sett en föreställning tillsammans kan bredda och fördjupa upplevelsen. Det är dock viktigt att minnas att det finns lika många sätt att se på en scenkonstföreställning som det finns människor i en publik. Frågan ”vad handlade föreställningen om?” blir mest intressant med tillägget ”...för dig?”. En konstupplevelse är alltid personlig – och ibland väldigt privat. Det är bra att respektera i ett gruppsamtal. En grundregel som kan hjälpa till är att tycka mindre och tolka desto mer. Det görs lättast om samtalet följer en viss ordning, som presenteras nedan. Ni får där också förslag på några frågor som kan sätta igång samtalet, men försök att vara öppen och fånga upp det som intresserat och engagerat eleverna mest.

BESKRIV
Börja samtalet i det konkreta genom att bara benämna det ni faktiskt såg och hörde. Det är ett bra sätt att minnas föreställningen tillsammans, och skapa en god samtalsgrund. Hur såg rummet ut? Hur många personer fanns i rummet? Hur kom de in i rummet? Hur såg de ut? Fanns det några saker i rummet? Uppmärksamma till exempel likheter och skillnader mellan karaktärerna, deras kostymer, rörelsemönster etc, och om något förändrades under föreställningens gång. De små detaljerna kan ibland vara det mest intressanta. Det är inte viktigt vad som är rätt eller fel utan vad var och en upplevde.

TOLKA
Som nästa steg funderar ni över varför något var på ett visst sätt. Vad hörde ni för ljud/musik? Vad tänkte du på då? Varför fanns det en sarg, tror du? Hur tänkte du att hästarna såg ut från början? Vad hände när dom skulle hoppa över hindren? Vad hände när hästarna försvann och hur kom de tillbaka? Försök fånga upp så många olika tolkningar som möjligt, det ger en både bredare och djupare upplevelse.

REFLEKTERA
Slutligen kan samtalet komma in på större frågor där det finns plats för lite friare associationer och mer personliga reflektioner. Här finns det verkligen inget rätt eller fel. Vilken känsla gav föreställningen? Ändrades dina känslor någon gång? Vad tänkte du på då? Fick den dig att tänka på något speciellt? Har du lekt häst någon gång, eller kanske ridit på en riktig häst? Hur var det? Hur lekte du (om det var en lek)?

FLER SAMTALSFRÅGOR (för samtal i mindre grupper)
Vad tycker du är svårt? Vad kan du göra för att det ska bli lättare?
Finns det svåra lekar? Hur kan du göra dem enklare?
Vilka lekar är roligast, tycker du? Varför?
När tycker du att det är orättvist? Vad gör du då? Vad skulle du vilja göra? Vad är roligt med tävlingar? Om en inte gillar att tävla, hur kan en göra istället?

hochh 3

Övningar

RÖRA SIG PÅ OLIKA SÄTT
Ta er från ena sidan av ett tomt rum till den andra, alla på en gång på en linje. Första gången som er själva. Andra gången som en stressad person som har bråttom.

Nästa gång som en...
Trött person
Arg person
Glad person

Om ni vill, och det inte blir för rörigt för barnen, kan ni nu gå runt i rummet kors och tvärs utan att krocka. Ledaren startar och alla stannar när ledaren säger stopp eller klappar i händerna.

Rör er nu som en häst över rummet. Och gör om det som en stressad, trött, arg och glad häst. Prata därefter i smågrupper om vad som olika eller lika mellan att röra sig som häst och människa, och vad som skiljde sig åt mellan känslorna. Övningen kan sedan göras med olika sorters djur, till musik, med andra känslor eller typer av personligheter.

LEKA HÄST
Fundera över och prova hur många olika sätt en kan leka häst på.
T ex: Med en hockeyklubba, en käpphäst, en fantasihäst, en cykel osv.
Om ni vill kan ni även utveckla leken med att bygga ett stall, pynta klubban eller cykeln med hästöron eller man av garn osv.
Ni kan också fundera över och prova vilka andra lekar som kan göras om till hästlekar.

BYGGA HINDERBANA
Bygg er egen hinderbana med olika typer av hinder, mer eller mindre avancerade.

Tänk på hur det skulle vara att ta sig genom banan med olika typer av fysiska förutsättningar, såsom seende, blind, rullstolsburen, gående, kort, lång osv. Låt fantasin öda!

Om ni vill göra den mer avancerad kan ni bygga en sarg eller ett staket runt. Använd gärna banan till hopptävlingar i riktig hobbyhorse-anda!

Här nedan hittar ni fler övningar. 

Liten ordlista

I föreställningen visar ryttare och hästar prov på era ridgrenar:

BANHOPPNING
Hoppning är en snabb, fartfylld och spännande gren. Målet är att ryttare och häst ska hopp en bana utan att riva eller stanna framför något hinder. Hoppning är den stora arenaidrotten inom ridsporten.

DRESSYR
Dressyr kan beskrivas som dans till häst. Enligt ett program visar ryttare och häst upp rörelser till musik. Ryttaren kommunicerar med hästen på ett väldigt precist, nästan osynligt sätt. De rider på en bana och bedöms av domare. Inom dressyr finns flera moment, bland annat skänkelvikning, galoppombyte, passage, piaff, piruett och ökad trav.

KADRILJ
Riduppvisning till musik av en grupp ryttare.

VOLTIGE
Cirkusakrobatik, där en artist gör olika vändningar uppe på hästryggen eller svingar sig mellan manegen och ryggen på hästen och samtidigt utför olika benrörelser.

KÄLLOR
www.ne.se
www.stallbacken.se
www.gothenburg2017.com

NÅGRA HÄSTSJUKDOMAR
Mugg
Strålröta
Stelkramp
Häststyng
Botulism
Kolik

hochh 4

Boktips & spellista

Det finns flera bokserier för åldrarna 6-8 år som handlar om hästar:
Böckerna om Svante av Pia Hagmar
Böckerna om Märta av Erika Wilson Eklund
Böckerna om Sigge av Lin Hallberg
Böckerna om Teddy av Lin Hallberg
Böckerna om Malva av Malin Eriksson
Serien Ponnykompisar av Malin Eriksson

Tipstack till Cajsa Gustafsson, skolbibliotekarie i Uddevalla

Spellistan innehåller musik ur föreställningen samt hästarnas egna favoritlåtar: Lyssna på Spotify!

FESTIS FAVVOLÅTAR
Bad girls - M.I.A.
All friends and kingdom come - Monster Magnet Clocks - Coldplay
Bridge burning - Foo Fighters
The final countdown - Europe

ANGELICAS FAVVOLÅTAR
De fyra årstiderna (våren) - Vivaldi
Electric - Leila K
Hopprepssången - Jujja och Tomas Wieslander
Let it go - Idina Menzel
I will always love you - Whitney Houston

VELVETS FAVVOLÅTAR
Don ́t give up - Peter Gabriel, Kate Bush
I den stora sorgens famn - Helen Sjöholm och Freddie Wadling
Grenade - Bruna Mars
Blott en dag - Freddie Wadling
Peace train - Cat Stevens

Till sist...

... vill vi tacka dig, både för att du såg föreställningen HOPP OCH HINDER med din klass och för att du har tagit dig tid att läsa detta lärarmaterial. Vår förhoppning har varit och är att scenkonst är något som kan ta plats i andra skolämnen och som kan fungera som en väg in i nya frågeställningar och tankar.

Om du eller klassen har några tankar eller funderingar som ni vill dela med er av är vi såklart hemskt nyfikna! Kanske har du frågor som rör efterarbetet eller vill bolla pedagogiska tankar eller har elever som är i behov av särskilt stöd. Då får du/ni gärna ta kontakt med Regionteater Västs dramapedagog Helena Wilén.

Programblad

Föreställningen gjordes samarbete mellan team och ensemble.

REGI Carl Olof Berg
SCENOGRAFI & KOSTYM Charlotta Nylund
LJUSDESIGN Mauritz de Vries
MASKDESIGN Marina Ritvall
DRAMATURG Hasse Carlsson

PÅ SCEN Jan Coster, Ellen Lion Siöö, Jenny Nilsson

DEKORTILLVERKNING Julia Boström, Fredrik Peterson, Håkan Wester, Ulf Ökvist
REKVISITA Julia Boström, Ulf Ökvist
KÄPPHÄSTTILLVERKNING skådespelarna och rekvisitaavdelningen
KOSTYMTILLVERKNING Ulrika Kärrö, Johanna Boman

LJUDTEKNIK Jimmy Dahlqvist
PRAKTIKANTER REKVISITA Gabriella Brunander, Sanna Svensson

TURNÉTEKNIKER Ulf Ökvist, Fredrik Peterson

DRAMAPEDAGOG Helena Wilén
PRESS, WEBB & FORMGIVNING Tina Axelsson
FOTO Lina Ikse

PRODUCENT Ida Svanberg
KONSTNÄRLIG CHEF Lars Melin
VD & ANSVARIG UTGIVARE Susanna Dahlberg

TACK TILL Charlotta, Julia och Lasse för ovärderlig hästkunskap!
Selma Vilhunen och Minna Joenniemi Bengt Alvin, Hälsan & Arbetslivet
Referens- och provpublik från Ekenässkolan, Fridaskolan, Herrestadskolan, Kosters skola, Äsperödskolan & Sanderdalsskolan